29 maja 2024 roku w Domu Kultury im. Wiktorii Kubisz w Bielsku-Białej mieliśmy przyjemność oglądać przedstawienie pt. "Antygona" w wolnej wersji José Watanabe, które odbyło się w ramach XXIV Beskidzkiego Festiwalu Nauki i Sztuki. Reżyserem sztuki jest Prof. Carlos Dimeo, reprezentujący Teatr Uniwersytecki działający na Wydziale Humanistyczno-Społecznym UBB.
Przedstawienie w języku hiszpańskim z napisami w języku polskim jest adaptacją klasyki literatury. Antígona Sofoklesa to fundamentalne dzieło greckiej tragedii, które bada etyczne i polityczne dylematy ludzkości. Fabuła rozwija się wokół konfliktu między dwoma podstawowymi zasadami: religijnym i moralnym obowiązkiem pogrzebania zmarłych oraz dekretem państwowym reprezentowanym przez króla Kreona. W tej sztuce, siostry Antygona i Ismena stają się głównymi bohaterkami uwięzionymi w rodzinno-politycznym dylemacie. W obliczu zakazu Kreona dotyczącego pogrzebania Polinicesa, brata Antygony, ta wyzywa rozkaz z zaciekłością, argumentując swoim świętym i moralnym obowiązkiem jako człowieka. Z kolei Ismena okazuje ostrożność i obawę przed konsekwencjami związanymi z wyzwaniem ustanowionej władzy.
Sztuka zagłębia się w uniwersalne tematy, takie jak sprawiedliwość, moralność i władza państwowa, rzucając światło na etyczne i polityczne konflikty, które powstają, gdy osobiste i rodzinne interesy zderzają się z normami i prawami ustalonymi przez państwo. Wersja, którą dzisiaj prezentuje José Watanabe, dodaje nowy wymiar złożoności poprzez odwrócenie pierwotnej propozycji, przedstawiając Ismenę jako silną i zdecydowaną postać, która w tajemnicy wspiera walkę Antygony. Ta reinterpretacja wzbogaca klasyczną historię, oferując świeże spojrzenie na relację między siostrami, podkreślając złożoność ich motywacji i działań.
Antygona Sofoklesa, wraz z adaptacją José Watanabe, nadal pozostaje istotna w badaniu uniwersalnych dylematów etycznych i politycznych. Jej interpretacja daje okazję do refleksji nad moralnymi i społecznymi konfliktami, które wciąż rezonują w współczesnym społeczeństwie.
Carlos Dimeo to pedagog, reżyser teatralny, eseista i naukowiec współpracujący z uniwersytetami w Polsce i za granicą. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych (PTBT). Dimeo założył i kierował Teatrem Uniwersyteckim w Bielsku-Białej, gdzie zrealizował produkcje takie jak “Dom Bernardy Alba” Federico García Lorca, “Terror i nędza Trzeciej Rzeszy” Bertolta Brechta, oraz “Madame de Sade” Yukio Mishimy, między innymi.
Otrzymał Nagrodę “Teatr Świata” przyznawaną przez Uniwersytet w Buenos Aires oraz Nagrodę Narodową za swoje eseje teatralne, przyznaną przez Teatr Narodowy w Wenezueli. W ciągu ostatnich dwóch lat uczestniczył w Szkole Pisania Sztuk prowadzonej przez Artura Pałygę w Teatrze Śląskim. Jego debiutem aktorskim w Polsce było wystąpienie w sztuce “Staff Only” (2019), w reżyserii Katarzyny Kalwat i dramaturgii Beniamina Bukowskiego, która miała premierę w Teatrze Rozmaitości w Warszawie. Ta praca otrzymała Pierwszą Nagrodę za Najlepszą Sztukę na 6. Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie (Polska) oraz nagrodę publiczności na Festiwalu Teatru OFF w Szczecinie.
©2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.
"XXIV Beskidzki Festiwal Nauki i Sztuki"
UMOWA Nr POPUL/SP/0070/2023/01
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II” Ministra Edukacji i Nauki
DOFINANSOWANIE
114 620,00 zł
CAŁKOWITA WARTOŚĆ
127 520,00 zł
DATA PODPISANIA UMOWY
18.08.2023 r.